ریخته گری چیست؟ صفر تا صد ریخته گری

تمامی قطعات فلزی که ما در پیرامون خود می‌بینیم هر کدام طی روش خاصی تولید شده‌اند از قبیل نوردکاری، ماشین‌کاری، دریل‌کاری، جوش‌کاری، فرم دهی انفجاری، فرم دهی الکترومغناطیسی فرم و شکل توسط دست با سوهان و اره و غیره. اما روشی که قصد داریم در این مقاله توضیح دهیم قدمتش به هزاران سال پیش باز می‌گردد. قدیمی‌ترین روش برای شکل‌دهی به فلزات ریخته گری است. ریخته گری اولین فنی بود که انسان توانست با آن فلزات را به‌طوری‌که می‌خواهد شکل دهد. نخستین فلز مورداستفاده بشر فلز مس بود. طبق شواهد به‌دست‌آمده قدمت استفاده از مس به ده‌هزار پیش باز می‌گردد.

 

تاریخچه ریخته گری در ایران

برای استفاده فلز مس در سلاح و ابزار، آلیاژ هایی از مس تولید شدند تا نرمی کمتری از مس داشته باشند. در مورد قدمت ریخته گری دیگر فلز پر کاربرد <آهن> نیز شواهدی در دسترس است که ایرانیان ۹۰۰ سال پیش از میلاد از این روش سود برده‌اند. در شمال شرق کشور مردمان ایران باستان با این فن آشنا بوده و از آن برای ساخت وسایل موردنظر استفاده می‌کردند. این فن نسل به نسل منتقل شده تا جایی که شاید بتوان گفت که امروزه اکثر کالاهای تولید شده حداقل حاوی یک قطعه ریخته گری هستند.

 

ریخته گری چیست

برای مشاهده قیمت و خرید مواد ماسه ریخته گری وارد لینک روبرو شوید - ماسه ریخته گری

 

تعریف ریخته گری

به طور ساده ریخته گری فرایندی است که در آن فلز موردنظر بر اثر حرارت ذوب شده و مواد مذاب را در داخل محفظه‌ای به نام قالب هدایت می‌شوند تا سر شده و در نهایت به شکل قالب دار بیایند. برای ساخت یک قطعه ریخته گری ابتدا طراح شروع به کشیدن طرح و نقشه قطعه موردنظر را می‌کند، پس از اتمام وارد مرحله بعدی یعنی ساخت مدل می‌شویم، با توجه طرح ایجاد شده مدلی از رو آن ساخته می‌شود. حال نوبت به ساخت قالب می‌رسد که قرار است مذاب شکل آن را به خود بگیرد.

 

قالب ریخته گری

اکنون بایست قالب ایجاد شود که این کار توسط نمونه از قبل ساخته شده انجام می‌شود با استفاده از نمونه قالب موردنظر را درون ماسه به وجود می‌آورند. ماسه‌ها معمولاً چند دسته‌اند یک نوع آن که درگذشته استفاده می‌شد همان ماسه دریا و یا ته رودخانه‌ها هستند. نوع دوم ماسه co2 نام دارند که برای حرارت‌های بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند. در نهایت مواد مذاب به درون دریچه‌ای که از قبل در محفظه قالب تعبیه شده هدایت شده و درون قالب ریخته می‌شوند.

 

اگر به دنبال خرید تجهیزات و لوازم ریخته گری می باشید روز لینک قرمز رنگ کلیک کنید و یا با پشتیبانی تجارتگرام در ارتباط باشید.

کیفیت در ریخته گری

برای خروج گازهای زائد حتماً بایست دریچه‌ای برای خروج وجود داشته باشد، در غیر این صورت قالب به‌صورت کامل و یک‌دست پر نمی‌شود. نکته دیگری در انجام عملیات ریخته دیگری رعایت شود این است که همان‌گونه که نقطه ذوب هر فلز با دیگری متفاوت بوده و سرعت سردشدن آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد پس اگر سرعت و دمای مناسب انجام نشود باعث ایجاد حفره‌هایی در قطعه موردنظر شده و باعث پایین آمدن کیفیت کار و محصول نهایی به‌دست‌آمده می‌شود.

 

 

شناخت حرفه ریخته گری

برای بررسی قیمت و خرید غلاف ترموکوپل وارد لینک روبرو شوید - غلاف ترموکوپل

 

ماهیچه‌ ریخته گری 

برای خالی ماندن قسمت داخلی قطعات در ریخته گری مثل لوله چه باید کرد؟ در ساخت چنین قطعاتی از ماهیچه‌های ریخته گری استفاده می‌شود. حال اگر بخواهیم تعریف مختصری از ماهیچه داشته باشیم می‌توان به این صورت بیان کرد که ماهیچه جز مستقلی از قالب است که از استحکام خوبی برخوردار باشد.

این ماهیچه به‌منظور ایجاد قسمتی از قالب که شکل‌دهی آن‌ها از طریق قالب‌گیری مستقیم مشکل و یا در برخی از موارد امکان‌پذیر نیست به کار برده می‌شود. در شکل زیر استفاده از ماهیچه را به طور شماتیک می‌توانید مشاهد کنید در این شکل ماهیچه قسمت خاکستری‌رنگ نمایش‌داده‌شده است که وظیفه آن ایجاد محفظه داخلی اصلی در قطعه تو خالی است.

 

تجهیزات و لوازم ریخته گری

برای مشاهده فهرست قیمت و توضیحات بیشتر در مورد هر یک از لوازم ریخته‌گری پایین روی نام هر یک کلیک کنید.

 

امتیازدهی به این مقاله (4.60)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943