ورق فولادی چیست؟ | تفاوت ورق روغنی و سیاه

فولاد یکی از مهم ترین تجهیزاتی است که نبود آن چرخه صنایع را درهم می شکند. در اکثر مواقع برای اینکه بتوان به درستی از فولاد استفاده کرد آن را تبدیل به ورق فولادی کرده و در فرایند ساخت محصولات مورد استفاده قرار می دهند. در این مطلب با انواع گرید ورق های فولادی و نمونه های پرکاربرد آن ها آشنا می شویم.
ورق فولادی جزء حیاتی ترین مواد و ترکیبات در ساخت محصولات صنعتی است که می توان برای آن مصارف گوناگونی را نام برد. ورق فولادی را اصولا به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می کنند. در ساخت این ورق ها از آلیاژهای مختلفی استفاده شده و از همین رو هریک از انواع آن دارای خواص شیمیایی و فیزیکی خاصی هستند. علاوه بر این گرید ورق های فولادی گستره بسیاری وسیعی را شامل شده و می توان گفت این گریدها به چندین هزار نوع نیز می رسند. 
از آن جایی که تفاوت زیادی بین خواص، قابلیت ها و استانداردهای به کار گرفته شده در ساخت انواع ورق فولادی مشاهده می شود، نمی توان بدون اطلاعات کافی اقدام به سفارش و خرید آن ها کرد. شما به عنوان مصرف کننده می بایست با انواع گرید ورق فولادی آشنا بوده و از ویژگی های خاص آن ها مطلع شوید. در ادامه این مطلب به طور خاص به معرفی انواع گرید ورق آهن پرداخته و با آن ها به طور مجزا آشنا می شویم.
 
 

آشنایی با انواع گریدهای ورق ها

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم گرید ورق های فولادی لیست بسیار بزرگی را شامل می شوند و هزاران نوع مختلف دارند. قبل از اینکه چند نمونه از گرید ورق های فولادی را معرفی کنیم، بهتر است در ابتدا با انواع ورق فولادی آشنا شویم. دسته بندی ورق فولادی به شرح زیر است:
ورق سیاه
ورق روغنی
ورق گالوانیزه
ورق قلع اندود
ورق رنگی
ورق آلیاژی
ورق فولاد ضدزنگ
 
 
هرکدام از ورق های فولادی باتوجه به خواص و ترکیبات موجود در خود دارای گریدهای مختلفی هستند. در ادامه به چندنمونه از آن ها اشاره می کنیم:
 
 

انواع گرید ورق فولادی نورد گرم عبارتند از:

A36
A1011
A500
C1010
C1018
C1045
C1141
 
 

گرید ورق های گالوانیزه عبارتند از:

DX51D
DX52D
DX53D
DX54D
DX56D
 
 

گرید ورق های روغنی عبارتند از:

St12
St13
St14
St16
EK2
QSTE
 
بنابراین انواع گرید ورق آهنی به همین صورت برای هرکدام از ورق ها دسته بندی می شوند. اما علاوه بر گریدهای معرفی شده یک نمونه گرید ورق فولادی وجود دارد که جزء پرمصرف ترین و پرکاربردترین انواع گرید ورق آهنی است و آن هم گرید st37 نام دارد. این گرید متعلق به گروه ورق سیاه فولادی است. در بخش های آتی بیشتر با ورق سیاه  st37 و ویژگی های آن آشنا می شویم.
 
 

ورق سیاه

ورق سیاه از مهم ترین و کاربردی ترین انواع ورق فولادی است که تحت فرایند نورد گرم تولید می شود. از آن جایی که ورق سیاه در طول نورد گرم حرارت بسیار شدیدی را متحمل می شود، ظاهری مات مانند دارد. سطح ناهموار و ظاهر نه چندان مناسب ورق های سیاه باعث می شود کاربرد آن ها بیشتر در مواردی باشد که ظاهر کار اهمیت زیادی برای تولیدکننده ندارد. این ورق ها هم به شکل کاملا مستقیم در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند و هم می توان از آن ها برای ساخت دیگر محصولات و تجهیزات صنعتی استفاده کرد. از کاربردهای ورق سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
استفاده به طور مستقیم در صنعت ساختمانی
استفاده برای تولید مصالح ساختمانی همچون نبشی، ناودانی، تیرآهن و...
استفاده در صنعت کشتی سازی
استفاده در صنعت خودروسازی جهت ساخت و طراحی بدنه خودرو
استفاده برای ساخت انواع لوله
استفاده برای ساخت انواع پروفیل
استفاده برای ساخت انواع تانکر
ورق سیاه همانند دیگر ورق های فولادی در استانداردها و گریدها مختلفی به بازار عرضه می شود که به مهم ترین آن ها یعنی st37 قبلا اشاره شد. استاندارد st37 به طور خاص برای صنعت ساختمان سازی به کار می رود و از این رو جایگاه ویژه ای در بازار داخلی دارد. اما علاوه بر ورق سیاه st37، گریدهای دیگری از آن را نیز در بازار مشاهده می کنیم که چندنمونه از آن ها عبارتند از:
SPHT4,SPHT3,SPHT2,SPHT1: این دسته از گرید ورق های سیاه برای مواقعی کاربرد دارند که برای تولید محصولات احتیاج به سختی زیاد است. بیشترین کاربرد آن ها در مصارف صنعتی است.
DD11,DD12,DD13,STW22: این گریدها بیشتر در صنعت کشتی سازی و ساخت ماشین آلات سنگین به کار می روند.
 
 

ورق روغنی

برخلاف ورق سیاه، این نوع ورق ها طی نورد سرد تولید می شوند و همین مسئله موجب می شود تا حرارتی در فرایند ساخت خود متحمل نشوند. به همین جهت شکل ظاهری ورق روغنی صاف، براق و صیقلی است. بنابراین از ورق روغنی بیشتر در مواقعی استفاده می شود که شکل ظاهری تولیدات برای افراد مهم است. ورق های روغنی را می توان در ضخامت های متنوعی روانه بازار کرد. همچنین این ورق ها قابلیت این را دارند که در ضخامت های کمتر از ورق سیاه نیز تولید شوند. از کاربردهای ورق های روغنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
شکل ظاهری جذاب و صیقلی این ورق ها باعث شده تا از آن ها به طور خاص در صنعت ساخت وسایل و لوازم خانگی استفاده شود.
کاربرد در ساخت انواع لوله و اتصالات
کاربرد در ساخت قسمت هایی از بدنه خودروها
کاربرد ویژه برای ساخت ورق های گالوانیزه
در بخش قبل به لیست گرید ورق های روغنی اشاره داشتیم که بخشی از کاربردی ترین آن ها عبارتند از: st12,st13 و st14.
 
 

تفاوت ورق روغنی و سیاه

احتمالا بعد از مطالعه تعاریف و کاربردهای ورق سیاه و ورق روغنی تاحدود زیادی از تفاوت آن ها آگاه شده اید. در این بخش به طور اجمالی تفاوت ورق روغنی و سیاه را در سه مورد عنوان می کنیم. این سه مورد به شرح زیر هستند:
1. یکی از تفاوت های موجود بین ورق سیاه و ورق روغنی شکل ظاهری آن هاست. ورق های روغنی ظاهری براق و سطحی صیقلی دارند، در حالی که ورق های سیاه از ظاهری مات و سطحی ناهموار برخوردار هستند.
2. از دیگر تفاوت های این دو ورق فولادی می توان به ساختار و کیفیت ابعادی آن ها اشاره کرد. ورق های روغنی در مقایسه با ورق سیاه از نظر کیفیت ابعادی در سطوح بالاتری قرار داشته و رتبه بهتری دارند.
3. و تفاوت سوم مربوط به سایز و اندازه این ورق ها در بازار است. اندازه ورق های سیاه عرضه شده به بازار چیزی بین 1.5 میل الی 30 میل است و این اندازه ها در مواقعی فراتر از این مقادیر نیز می روند. اما ورق های روغنی بیشتر در اندازه های 0.3 الی 3 میل به بازار عرضه می شوند.
 
 

ورق سیاه st37

ورق سیاه st37 یک نوع ورق فولادی با مقادیر کمی از کربن است که با استاندارد  DIN 17100ساخته می شود. این ورق به دلیل ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی که دارد یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین انواع ورق فولادی در بازار شناخته می شود. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
قیمت بسیار مناسب در مقایسه با دیگر انواع ورق فولادی
مقاومت و استحکام قابل قبول
برخورداری از خواص سایشی مناسب
و بهترین گرید ورق های سیاه برای ساخت تجهیزات ساختمانی
حال شاید برایتان سوال باشد که منظور از st37 چیست و چرا گرید ورق های فولادی را به طور کل به این شکل معرفی می کنند. St مخفف عبارت Structural steel بوده و منظور از آن فولاد سازه ای است. عددی که در ادامه این عبارت می آید نیز به استحکام و مقاومت کششی فولاد موردنظر اشاره دارد. ورق سیاه st37 نیز یک نوع ورق ساده کربنی است با مقاومت کششی 37 کیلوگرم بر میلی متر مربع. اگر بخواهیم به طور دقیق مقدار استحکام کششی این ورق فولادی را بدست آوریم می بایست عدد 37 را بر عدد 9.81 ضرب کنیم. چندنمونه از کاربردهای ورق سیاه st37 به شرح زیر هستند:
به کمک این ورق ها می توان تجهیزات موردنیاز برای صنایع جوشکاری را تولید کرد. به عنوان مثال میله های فولادی سیاه توسط این ورق ها ساخته می شوند.
ساخت صفحه ستون ساختمانی
تولید انواع دستگاه های صنعتی
کاربرد در تولید ماشین لباس شویی و یخچال
کاربرد در ساخت بدنه خودرو و...
 
 

قیمت ورق فولادی st37

قیمت ورق st37 یکی از نقاط تمایز آن نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار است. اصولا بررسی ها نشان داده که قیمت ورق فولادی st37 در مقایسه با دیگر ورق های فولادی ارزان تر و مناسب تر است. به همین علت بهترین انتخاب در ساخت محصولات صنعتی و تولید مصالح ساختمانی به شمار می رود. هر کارخانه ای بسته به سطح کیفی و استانداردهای به کار گرفته شده در ساخت این ورق، قیمت های متفاوتی را برای آن در نظر می گیرد. از این رو خریداران عزیز برای کسب اطلاع از قیمت روز این محصولات می بایست به فروشگاه های آنلاین در سراسر کشور مراجعه کنند. این ورق ها خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و انواع گوناگونی دارند. به همین علت ابعاد، اندازه، ضخامت، کیفیت و تنوع ورق st37 موجب می شود تا در قیمت نهایی آن ها تفاوت هایی مشاهده شود.
 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943