آیا فلزات نایاب با ارزش تر از طلا را می شناسید؟ گران ترین فلزات جهان

منشا فلزات کجاست؟ محققان و متخصصان این زمینه بر این عقیده‌اند که وجود مواد معدنی و کربنی و فلزات در کره خاکی ما منشا شهاب سنگی داشته به همین دلیل است، که آهن موجود در سیارک ها بسیار بیشتر از سنگ آهن موجود در کره زمین است، جالب است بدانید که سنگ کانی مانند الماس بدلیل فراوانی در کهکشان ارزش چندانی در برابر یک تکه چوب ندارد.

 
شواهد حاکی بر این است که اولین فلز مورد استفاده انسان مس بوده که در دوره‌های دور تقریبا نزدیک به هشت هزار سال پیش انسان از این فلز بهره برده است. 
فلزات از نظر فراوانی و خاصیت و ساختار در دسته بندی های گوناگونی قرار می‌گیرند، آن‌ها به دو دسته بزرگ فلزات آهنی و فلزات غیر آهنی تقسیم بندی می‌شوند. اما این مقاله چهت معرفی و بررسی فلزات گران بهایی است که تا کنون شناخته شده‌اند. 

 

 

ایندیوم

این عنصر فلزی با نماد IN و عدد اتمی 49 است. ظاهر این عنصر سفید و نقره‌ایی رنگ است که از خاصیت آن می‌توان به حالت پذیری بالای آن اشاره کرد. این فلز به قدری نرم است که می‌توان آن را با چاقو به راحتی برید. برای بررسی فلز با ارزش نقره ای خاکستری همراه ما باشید

 

 

 

ایندیوم

 

 

کاربرد ایبندیوم

بیشترین کاربرد ایندیوم در ساخت LCD است. همچنین از آن در ساخت ترانزیستور، دیودها و ... استفاده می‌شود. در ساخت آینه‌ها، ساخت برخی قطعات هواپیما و در میله‌های کنترل برای راکتورهای هسته‌ای را می‌توان از مهم‌ترین کاربردهای ایبندیوم شمرد. 

<قیمت ایبدنیوم تقریبا بین 1 تا 5 دلار برای هر گرم>

 

اسکاندیم

این عنصر با نماد و عدد اتمی در جدول تناوبی می باشد. این فلز بسیار نادر سفید رنگ بوده گاهی به رنگ نقره نیز دیده می‌شود. از خاصییت آن میتوان به اشاره کرد 

 

اسکاندیم

برای بررسی قیمت و خرید فلزات غیرآهنی وارد لینک روبرو شوید - قیمت فلزات غیرآهنی

 

 

کاربرد اسکاندیم

برای تولید نور به شدت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایزوتوپ رادیواکتیو عنصر اسکاندیم ۴۶ برای ردیابی در پالایشگاه‌های نفت و گاز استفاده می‌شود.

<قیمت اسکاندیم هر گرم اکسید تقریبا 5 دلار> 

 

 

نقره 

نقره فلزی آشنا به رنگ سفید با نماد Ag و عدد اتمی 47 است. نقره توانایی بالاترین رسنا الکتریکی و گرمایی در تمامی فلزات داراست.

 

 

نقره

 

 

کاربرد نقره

از نقره اغلب برای ساخت جواهرات، ظروف خوراکی و صنعت الکترونیک استقاده می‌شود.

< قیمت نقره هر اونس 28 دلار > 

 

 

رنیوم

رنیوم یکی از نادرترین فلزات پوسته زمین در نظر گرفته می‌شود، فروانی آن به حدی کم است، که احتمال آن میان عناصر پوسته زمین یک در میلیارد برآرود می‌شود. این فلز دارای سومین نقطه ذوب و دومین نقطه جوش بالاترین عنصر پایدار است. با استفاده از نماد عنصر شیمیایی آن ، Re و عدد اتمی 75 می توان آن را شناخت.

 

 

رنیوم

 

 

کاربرد رنیوم

این فلز گرانبها اغلب برای سوپرآلیاژهای مبتنی بر نیکل در محفظه های احتراق ، پره های توربین و نازل های اگزوز موتورهای جت استفاده می شود.

< قیمت رنیوم ۱۴۲ دلار برای هر اونس تروا >

 

 

اسمیم

اسمیم یک فلز به رنگ سفید مایل به آبی در گروه پلاتین است، که با نماد Os و عدد اتمی 76 شناخته می‌شود. این ماده متراکم ترین عنصر است که به طور طبیعی وجود دارد، این فلز در مجاورت با هوا ماده بسیار سمی را به نام تترواکسید اسمیوم تولید می‌کند. از دیگر خاصیت این فلز می‌توان به سختی بسیار بالای آن اشاره کرد.

 

 

اسمیم

 

 

 

کاربرد اسمیم

در ساخت قلم و سوزن گرامافون و اتصالات الکترونیک کاربرد دارد

< قیمت اسمیم 400 دلار برای هر اونس تروا >

 

 

ایریدیم

این عنصر با نماد IR و عدد اتمی 77 در جدول تناوبی قرار گرفته، دومین فلز متراکم در طبیعت بوده و بالاترین میزان مقاومت نسبت به خوردگی در میان تمام فلزات متعلق به ایریدیم است. این فلز به وفور در شهاب سنگ‌ها و پوسته زمین یافت می‌شود.

 

 

ایریدیم

 

 

 

کاربرد ایریدم

از این فلز ارزشمند در ساخت جواهرات، ساعت و قطب نما استفاده می‌شود.

 
< قیمت فعلی ایریدیوم حدود 520 دلار در هر اونس است >

 

 

پلاتین

پلاتین یک عنصر شیمیایی با نماد Pt و شماره اتمی 78 است. این یک فلز انتقالی متراکم ، انعطاف پذیر ، شکل پذیر ، بسیار غیرفعال ، گرانبها و به رنگ سفید نقره ای است. کمترین واکنش‌پذیری در بین تمامی فلزات متعلق به پلاتین است. 

 

پلاتین یک عنصر

 

 

کاربرد پلاتین 

از پلاتین در ساخت جواهرات، تجهیزات آزمایشگاهی و مبدل‌های کاتالیست استفاده می‌شود. همچنین در ساخت تجهیزات پزشکی پلاتین کاربرد گسترده ایی دارد.

< قیمت پلاتین هر انس 1160 دلار آمریکا > 

 

 

 

طلا 

شاید بتوان گفت نام آشناترین فلز این لیست طلا است، فلزی که هرکدام ما از حداقل یکبار آن را دیده و لمس کرده ایم. این عنصر با نماد Au و عدد اتمی 76 در جدول تناوبی قابل شناسایی است. از ویژگی های آن می‌توان به رنگ زرد و براق آن، و اکسید نشدن در برابر هوا اشاره کرد. همچنین جالب است بدانید طلا حالت پذیر ترین ماده در جهان است، به قدری که میتوان یک گرم از آن را با چکش آنقدر کوبیده تا به مساحت یک متر مربع در بیاید .طلا فلز یک رسنا بسیار خوب الکتریسیته نیز به حساب میاید.

 

طلا

 

 

کاربرد طلا 

عمده کاربرد طلا در صنعت جوهار سازی است. همچنین در صنعت پزشکی، الکترونیک و الیاف نیز کاربرد دارد.

< قیمت طلا هر انس 1900 دلار آمریکا >

 

 

پالادیوم 

دومین فلز گرانبها در جهان پالادیوم است. پالادیوم یک عنصر شیمیایی است که با نماد Pd و شماره اتمی آن 46 مشخص می شود. پالادیوم از گروه پلاتین همراه با پلاتین ، رودیم ، روتنیوم ، ایریدیوم و اوسمیوم است که همه دارای خواص شیمیایی مشابه هستند ، با این حال ، پالادیوم کمترین نقطه ذوب را دارد و کمترین چگالی را از همه دارد.

 

 

پالادیوم

 

 

کاربرد پالدیوم

بیشترین کاربرد پالادیوم در مبدل های کاتالیزوری است، که 90٪ گازهای مضر موجود در اگزوز خودرو را به میزان قابل توجه ایی نصفیه می‌کند. همچنین برای ساخت برخی از گرانترین جواهرات دنیا، تجهیزات الکترونیکی، تصفیه آب زیرزمینی، تصفیه هیدروژن، دندانپزشکی و دارو استفاده می‌شود.


< قیمت پالادیوم هر انس 2838 دلار آمریکا >

 

 

رودیم

عنوان گرانترین فلز گرانبها در جهان به رودیم می‌رسد. رودیم عضوی از گروه پلاتین و فلزی نجیب می‌باشد. این عنصر با نماد Rh و عدد اتمی آن ۴۵ در جدول تناوبی جای گرفته است.

 

 

رودیم

 

 

کاربرد رودیم

بیش از هشتاد درصد رودیم در ساخت مبدل های کاتالیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ماده در ساخت جواهرات گران قیمت هم استفاده می‌شود. از آن در ساخت موتورهای توربینی مثل موتورهای جت نیز بهره می‌برند. 


قیمت رودیم 
اگر قصد داشتن این فلز گران بها را دارید باید جیب عمیقی داشته باشید با توجه به این مقاله متوجه شدیم 
فلز با ارزش نقره ای خاکستری چیست. <<قیمت هر انس رودیم برابر است با 25 هزار دلار آمریکا>>

 

 

 

برای بررسی قیمت و خرید فلزات آهنی وارد لینک روبرو شوید - قیمت فلزات آهنی

 

امتیازدهی به این مقاله (4.86)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943