نحوه تولید کاشی و سرامیک

همانطور که می‌دانید مصالح مختلفی را برای ساختمان سازی در نظر می‌گیرند که کاشی یکی از آنهاست و شکل و شمایل این مصالح به صورت مربعی و یا مستطیلی است. البته در بعضی از موارد ممکن است در اشکال پیچیده‌تری نیز وجود داشته باشد. استفاده از انواع کاشی و سرامیک برای پوشش دهی کف، دیوار و یا سقف خواهد بود و به صورت کلی محصولی است که برای تزئین بیشتر دکوراسیون داخلی یا خارجی بکارگیری می‌شود. 

از انواع کاشی‌ها می‌توان به کاشی سنگی، کاشی موزاییکی، کاشی سرامیکی، کاشی پرسلان، کاشی ویترای، کاشی لعابی، کاشی بهداشتی، کاشی معدن و مواردی از این دست اشاره کرد. استفاده از کاشی دارای یکسری مزایا است که برای مثال می‌توان به سازگار بودن آن با طبیعت اشاره کرد. ضمن اینکه این‌گونه مصالح ساختمانی به مراقبت آنچنانی نیز نیاز ندارند و می‌توانند طول عمر و ماندگاری زیادی داشته باشند. نهایتاً می‌توان از نصب آسان و تنوع رنگی کاشی‌ها بعنوان مزیت‌های بسیار مهم آن نام برد. 

 

 

 

کاشی و سرامیک و روش تولید آن

 

 

 

تاریخچه استفاده از کاشی 

ظهور کاشی به دوران باستان و به عصر مصری‌ها و آشوری‌ها باز می‌گردد. اگر به آثار باستانی مصر دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که برای نمای آنها از انواع کاشی‌های رنگارنگ استفاده شده است. بعدها روش تولید کاشی با استفاده از کوره‌های تونلی شکل به صورت انبوه به راه افتاد و سپس به کشورهای بزرگ اروپایی مانند آمریکا رسید. کاشی در ایران نیز ابتدا در شهر کاشان مورد استفاده قرار گرفت که در ابتدای اسلام بعنوان مرکز صنعت سفال‌سازی نام‌گذاری شد. حال در این مقاله قصد داریم بیشتر در خصوص چگونگی تهیه و تولید کاشی صحبت کنیم.

 

روش ساخت کاشی 

برای اینکه بتوان کاشی تولید کرد، باید مراحل زیر را در نظر گرفت:

 

  • آماده سازی مواد ساخت کاشی

برای آنکه بتوان کاشی تولید کرد، در ابتدا باید موادهای اولیه را تهیه نمود. بعد از این مرحله به وزن کردن موادها مشغول شده که البته این کار باید طبق فرمول‌هایی که کارخانه‌ی مدنظر برای تهیه بدنه‌ی هر محصول در نظر می‌گیرد انجام شود. سپس باید همه‌ی موادهای اولیه خرد شوند که این عمل به دلخواه می‌تواند با انواع وسایل سنگ‌ شکن و یا خرد کننده‌های فکی و غیره انجام شود.

بعد از خرد کردن مواد، باید مرحله‌ی پودر کردن آنها دنبال شود که این عمل نیز می‌تواند به دو روش تر یا خشک انجام پذیرد و طبق دستورالعمل هر یک از روش‌های خرد کردن، پودرها حاضر خواهند شد. ضمن اینکه گاهاً ممکن است از خمیر برای تولید کاشی بهره گرفته شود. نهایتاً برای این مرحله برای راحت به هم زدن موادهای اولیه، اقدام به افزودن روانساز می‌شود.

 

  • شکل دهی کاشی

بعد از آنکه موادهای اولیه برای تولید کاشی که با استفاده از فشار بوسیله‌ی دستگاه‌های مربوطه انجام شد مراحل تبدیل موادها به بدنه‌ی کاشی طی خواهد شد که به این عمل اصطلاحاً بیسکوییت گفته می‌شود. ضمناً در نظر داشته باشید که در این مرحله اگر اندازه آب در پودر به عمل آورده از 4 درصد بیشتر بوده باشد از پرس نیمه خشک استفاده خواهد شد و اگر مقدار آب در پودر کمتر از مقدار گفته شده شود از روش پرس خشک بکارگیری خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید که استفاده از پرس برای شکل‌دهی در موارد ساده انجام خواهد شد.

 

 

 

کاشی و سرامیک

 

 

  • پخت کاشی

در این مرحله از تهیه کاشی، پخت بدنه و پخت لعاب پیگیری می‌شود. ضمناً در ادامه این مرحله کارهای مربوط به مونتاژ و پرداخت نیز انجام خواهد شد. ضمناً بسته به نوع کاشی برای انجام فرآیند پخت از روش‌های مختلفی مانند تک پخت، دو پخت و سه پخت بکارگیری خواهد شد. انجام پخت نیز به این صورت است که ابتدا بدنه محصول پخته می‌شود و سپس انجام لعاب زنی در دستور کار قرار خواهد گرفت که در هنگام پخت دوم صورت می‌پذیرد. ضمناً ناگفته نماند که برای تولید بعضی از کاشی‌های نقاشی شده برای سومین بار نیز عمل پخت بکار گرفته می‌شود. به طور کلی در ایران پخت کاشی به دو شکل انجام خواهد شد.

 

  • درجه بندی کاشی

نهایتاً در مرحله آخر نیز کاشی را درجه بندی کرده و با استفاده از یک بسته بندی مناسب روانه بازار فروش خواهند کرد.

 

 

 

برای بررسی قیمت و خرید کاشی و سرامیک وارد لینک روبرو شوید - قیمت کاشی و سرامیک

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943