آلومینیوم چیست؟ چرا پرکاربرد ترین فلز غیرآهنی است؟

آلومینیوم چیست؟ از جمله فلزات سفید رنگی است که به رنگ آبی نیز تمایل داشته و با اینکه یکی از فلزات با فراوانی زیاد در کره خاکی است اما نمی‌توان آن را به شکل خالص مشاهده کرد. به صورت کلی این فلز از اجزای سنگ‌های معدنی شکل می‌گیرد. همچنین با توجه به ترکیبات بسیار عالی و خواص بی‌نظیر آلومینیوم، از آن بعنوان یکی از فلزات با اهمیت در امر ساخت و ساز استفاده می‌شود. از جمله ویژگی‌هایی که آلومینیوم دارد می‌توان به وزن بالا و مقاومت بسیار خوب آن اشاره کرد. حال در ادامه‌ی این مقاله توضیحات بیشتری را در خصوص این فلز ارائه خواهیم داد.

آلومینیوم چیست؟ جزو عناصر شیمیایی است که عدد اتمی آن 13 بوده و در گروه عناصر چکش‌پذیر قرار گرفته داده شده است. همانطور که گفتیم این فلز بعد از دو فلز اکسیژن و سیلیون فراوان‌ترین عنصر روی کره زمین نام گرفته است. اگر بخواهیم به یکی از ویژگی‌های منحصربفرد آلومینیوم اشاره کنیم، این فلز به صورت ورق و شمش آلومینیوم در دسترس است. باید واکنش‌پذیری آن را در نظر بگیریم. استفاده از این فلز به قبل از قرن پنجم میلادی می‌رسد که کشور یونان از آن برای تولید لوازم مربوط به جنگ استفاده می‌کرده است.

 

 

آلومینیوم و خصسیات آن

برای بررسی قیمت و خرید فلزات غیرآهنی وارد لینک روبرو شوید - قیمت فلزات غیرآهنی

 

 

خواص و ویژگی‌های آلومینیوم چیست؟

این فلز دارای خواص زیر است:

 

وزن سبک

به طور کلی فلز آلومینیوم نسبت به دیگر فلزات کشف شده دارای وزن بسیار پایین‌تری است. این فلز به سبب وزن ناچیزش، به راحتی حمل و نقل می‌شود و در نتیجه برای منتقل کردن آن نیازی به امکانات آنچنانی نخواهد بود.

 

مقاومت بالا

معمولاً فلزاتی که وزن کمتری دارند، از مقاومت خوبی برخوردار نیستند که این موضوع برای فلز آلومینیوم صدق نمی‌کند. در واقع بر اساس آزمایشات صورت گرفته بر روی این فلز، مشخص شد که در عین سبک بودن می‌تواند از قابلیت استحکام بسیار عالی برخوردار باشد که این امر این فلز را برای استفاده در صنایع مختلف آماده کرده است.

 

خاصیت شکل‌پذیری آلومینیوم چیست؟

از دیگر ویژگی‌های فلز آلومینیوم  که آن را برای بکارگیری در صنایع گوناگون مهیا کرده است، خواص شکل‌پذیری آن است. در واقع از این فلز می‌توان برای تولید انواع لوله، فویل، میله و حتی صفحه‌های مختلف استفاده کرد. بدیهی است که این کار با استفاده از روش‌های منحصربفرد انجام خواهد شد.

 

خاصیت ارتجاعی آلومینیوم چیست؟

معنای ارتجاعی بودن مشخص است. در واقع پر واضح است که اگر بر عنصر آلومینیوم ضربه‌ای وارد شود و یا به هر نحو نیروی خارجی با آن تماس داشته باشد، در کسری از ثانیه می‌تواند به حالت اولیه‌ی خود بازگردد. این ویژگی آلومینیوم این فلز را برای کاربردهای مختلفی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، آماده کرده است.

 

 

آلومینیوم و کاربرد آن

 

 

کاربردهای آلومینیوم چیست؟

به طور کلی از آلومینیوم در موارد زیر استفاده می‌شود:

 

اتومبیل‌ها

امروزه ساخت و ساز خودروها به استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای انجام می‌شود که در این بین استفاده از انواع آلیاژهای آلومینیوم یکی از مهمترین آنها به شمار می‌رود. در واقع احتمال استفاده از  در بخش‌های مختلف یک خودرو وجود دارد و این موضوع به دلیل ویژگی‌ها و خواص‌های بی‌نظیری است که در بخش قبل به آنها اشاره کردیم.

 

صنایع دریایی و هوایی

ویژگی سبک بودن وزن آلومینیوم محققان را بر آن داشته است که از آن برای تولید کشتی و به صورت کلی صنایع دریایی استفاده کنند. همچنین آلیاژ خاصی از آن در ساخت قسمت هایی از هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه آلومینیوم سختی مناسبی دارد و می‌تواند در برابر خوردگی دوام بیاورد. از این رو حتی از آلومینیوم برای تولید کشتی‌های مسافربری نیز استفاده می‌شود.

 

بسته بندی

از دیگر موارد کاربرد آلومینیوم به صنایع غذایی مرتبط است. در واقع بسیاری از شرکت‌ها برای بسته بندی محصولات خود از آلومینیوم استفاده می‌کنند تا جایی که بیشتر عنصر بسته بندی را این فلز تشکیل می‌دهد.

 

ساختمان سازی

مجدداً باید یادآوری کنیم که ویژگی‌های بسیار عالی آلومینیوم مانند وزن سبک، مقاومت بالا و شکل‌پذیری آن بسیار مناسب استفاده در بخش ساختمان سازی خواهد بود. در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنیم کشورهایی نظیر چین یا آمریکا بیشترین استفاده را از آلومینیوم برای ساخت و ساز انواع سازه انجام می‌دهند. ضمناً در نظر داشته باشید، هزینه‌های بکارگیری از آلومینیوم نسبت به دیگر فلزات بسیار کمتر خواهد بود که این موضوع یک مزیت تلقی می‌شود.

 

برای بررسی قیمت و خرید ورق آلومینیوم وارد لینک روبرو شوید - ورق آلومینیوم

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943