تیر آهن لانه زنبوری چیست ؟

برای ساخت یک سازه یا ساختمان از مصالح ساختمانی بسیاری استفاده می‌شود که یکی از مهمترین آنها تیرآهن لانه زنبوری است. همانطور که می‌دانید انواع و اقسام تیرآهن در بازار به فروش می‌رسد که بنا به نیاز از هر کدام که لازم باشد استفاده می‌شود. تیرآهن لانه زنبوری نیز به جهت بکارگیری در سقف بعنوان تیرهای فرعی کاربرد دارد، هر چند برای تیرهای اصلی نیز ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد که در این‌گونه مواقع برای حمل بارهای ثقلی در نظر گرفته خواهد شد.

از دلایلی که تیرآهن لانه زنبوری را به این نام می‌شناسند، نحوه شکل‌گیری آنها بعد از بریدن و سپس جوش دادن‌شان است. به طور کلی تیرآهن لانه زنبوری از یکسری حفره‌ی توخالی برخوردار است که به همین دلیل به آن لانه زنبوری گفته می‌شود. با این حال این نوع تیرآهن را به نام تیرآهن شبکه نیز شناسایی می‌کنند. هدف اصلی از بکارگیری از این نوع تیرآهن در امر ساختمان‌سازی، تحمل کمان خمشی بوده که این عملیات نیز باید با کمترین تغییر شکل در تیرآهن انجام شود. گفتنی است که اولین استفاده از این محصول در 1910 انجام شده است که تولید کننده آن شخصی به اسم هورتن بوده است.

 

 

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

همانطور که عرض شد مهمترین کاربردهای تیرآهن لانه زنبوری در قسمت ستون سازه‌ها و همینطور بخش‌های سقفی یک ساختمان خواهد بود. دقت کنید که روش بکارگیری از تیرآهن لانه زنبوری به صورت دفن شده در بتن خواهد بود. این کار به این دلیل انجام می‌شود که بتن به خوبی توانایی کاهش عیوب تیرآهن لانه زنبوری را خواهد داشت. به طور کلی از تیرآهن لانه زنبوری در سازه‌های فولادی و در بخش‌های مختلفی مانند سیستم‌های فضایی، ستون، عناصر سقفی، طاق قوسی خواهد بود و البته احتمال استفاده از آن در مزارع نیز وجود دارد.

 

 

 

تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

 

 

 

روش تولید تیرآهن لانه زنبوری

با توجه به وجود حفره در این‌گونه تیرآهن‌ها‌، برای تولید آن ابتدا باید بر روی جان تیرآهن‌ معمولی با استفاده از شابلون‌هایی که به شکل ورق سفید یک میل هستند، شش ضلعی‌هایی رسم شود که البته انجام این کار به شکل‌های مختلفی خواهد بود که به طور کلی به روش انجام این کار پانییز گفته می‌شود و ممکن است برای رسم هر کدام فرمول خاصی در نظر گرفته شده باشد. در ادامه‌ی تولید تیرآهن لانه زنبوری باید تیرآهن‌ها را روی یک شاسی افقی قرار دهند و کاملاً محکم کنند. این کار به این دلیل انجام می‌شود که شکل تیرآهن‌ها تغییر نکند و همچنین تاب هم برندارد. سپس باید آنها را برش داد که برای این منظور دو روش مورد استفاده قرار می‌گیرد:

 

  • روش سرد (کوپال)

در این روش استفاده از یک دستگاه مانند گیوتین در دستور کار قرار خواهد گرفت که با فرود آمدن بر روی محصول که شش ضلعی ترسیم شدن روی جان تیرآهن است، تیرآهن لانه زنبوری شکل می‌گیرد.

 

  • روش گرم (برنول) 

در این روش از تولید تیرآهن لانه زنبوری یک خال جوش روی شش ضلعی‌ها رسم شده، سپس محل برش را تدارک دیده می‌شود و در انتها نیز با استفاده از یک شعله گاز قوی خطوط مدنظر از دیگر جدا خواهد شد. نهایتاً نیز قسمت‌های جدا شده روبروی هم قرار گرفته و سپس به وسیله‌ی جوش دادن تیرآهن مدنظرشکل می‌گیرد.

 

 

مزایای استفاده از تیرآهن لانه زنبوری

  • از جمله خصوصیات تیرآهن لانه زنبوری افزایش دوام یک سازه است و اهمیت آن زمانی بیشتر خواهد بود که در وزن ماده تغییری حاصل نخواهد کرد. مقاومت بسیار خوب این نوع از تیرآهن سبب می‌شود که سازه در برابر لرزش‌های متعدد در امان باشد.
  • وزن تیرآهن لانه زنبوری بسیار سبک است و با توجه به اینکه از این نوع تیرآهن در شکل‌های گوناگون ساخته می‌شود، می‌توان از آن در محل‌های مختلف مورد استفاده قرار داد.
  • هزینه‌ی بسیار مناسب بکارگیری از تیرآهن لانه زنبوری نسبت به سایر تیرآهن‌ها یکی دیگر از مزایای بکارگیری از آن در سازه‌های مختلف است.

 

 

 

برای بررسی قیمت و خرید تیرآهن وارد لینک روبرو شوید - قیمت تیرآهن

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943